Neonatal HLR Neonatal HLR Neonatal HLR
  • Start
  • Om programmet
    • Bakgrund
    • Användning
    • Rättigheter
    • Referenser
    • Dokument
    • Kontakt om utbildningen
    • Kunskapsprov
  • Träning i neonatal HLR
    • Utbildning och träning i neonatal HLR
      • Utbildning och inlärning
      • Individen
      • Lagarbete
      • Träning i simulator
      • Anhörigstöd
      • Kommunikation
  • Utbildningsmaterial
    • Att utföra neonatal HLR
      • Neonatal HLR steg för steg
        • Initial bedömning
        • A - Fri luftväg
        • B - Ventilation
        • B - Utvärdering av ventilationen
        • B - Administration av syrgas
        • B - Fungerande ventilation
        • B - Säkerställ fungerande ventilation
        • C - Cirkulation
        • D - Drugs eller Läkemedel
        • Att avbryta HLR
      • Filmer Neonatal HLR
    • Förberedelser/rutiner/stöd
      • Vårdplats och utrustning
      • Temperaturkontroll
      • Övervakning under HLR
      • Larmrutiner
      • Dokumentation
      • Anhörigstöd
      • Uppföljning av anhöriga
    • Ventilation
      • Fri luftväg
      • Inblåsningar/ventilationsteknik
      • T-stycke
      • Revivator
      • Larynxmask
      • Intubation
      • Respirator
    • Färdigheter/tekniker
      • Thoraxkompressioner
      • Kärlaccess och infarter
      • Pleuradränage
    • Syrgas och läkemedel
      • Syrgas
      • Adrenalin
      • Volym
      • Buffert
      • Naloxon
    • Initial vård efter asfyxi
      • Vård efter initialt stöd
      • Efter allvarlig asfyxi
      • HIE-bedömning
      • Hypotermi
      • ECMO
    • Klinisk bild vid asfyxi
      • Primär och terminal apné
    • Särskilda tillstånd
      • Andningstörningar
      • Anemi
      • Hypovolemi
      • Infektion
      • Pneumothorax
      • Mekoniumaspiration (MAS)
      • Opiatpåverkan
      • Missbildningar
        • Bukväggsdefekter
        • Diafragmabråck
        • Medfödda hjärtfel
        • Avvikelser i de övre luftvägarna
        • Ryggmärgsbråck
        • Koanalatresi
    • Transport av nyfödd
      • Indikation
      • Kontakt transportteam
      • Personal
      • Utrustning och säkerhet
      • Förberedelser av barnet
      • Genomförande av transport
    • Fysiologi under graviditet och förlossning
      • Omställningen vid födseln
    • Intrauterin asfyxi och fosterövervakning
      • Riskfaktorer för intrauterin asfyxi
      • Riskfaktorer för kronisk asfyxi
      • Riskfaktorer för akut peripartal asfyxi
      • Tillstånd som ökar risken för akut peripartal asfyxi
      • Hypoxiutveckling
      • Perinatal syra-bas balans
      • Fosterövervakning
    • Omhändertagande av det friska barnet
      • Omhändertagande och bedömning
      • Den första minuten
      • Sen avnavling
      • Fortsatt fortlöpande bedömning
      • Bedömning enligt Apgar
    • Omhändertagande av det underburna barnet
      • Underburenhet
      • Förberedelser
      • Primärt omhändertagande
      • Fortsatt omhändertagande
  1. Hem
  2. Träning i neonatal HLR
  3. Utbildning och träning i neonatal HLR
  4. Utbildning och inlärning
  5. Utbildning och träning i neonatal HLR

Utbildning och träning i neonatal HLR

Utbildning och träning i neonatal HLR

[row] [column size="2/3"]

Inlärning i tre steg

Erfarenheten har visat att det är lämpligt att dela in inlärningen av neoHLR i nedanstående tre steg. Alla som i sitt arbete ansvarar för omhändertagandet av nyfödda barn bör ha gått igenom de två första stegen innan de genomför självständiga arbetspass, t.ex. som primärjour med ansvar för neoHLR.

Steg 1. Teoretisk kunskap

Kunskap om – och förståelse av – den normala fysiologin, asfyxins förlopp, samt de åtgärder som ingår i neonatal HLR är nödvändiga för att det nyfödda barnet ska få fullgod hjälp. De svenska nationella riktlinjerna presenteras översiktligt på den här hemsidan och mer utförligt i skriften ”Asfyxi och neonatal HLR", SFOG ARG Rapport 70, 2013. Dessa kunskaper inhämtas lämpligen som självstudier, med avslutande kunskapsprov för studerande och yrkesverksamma.

Steg 2. Praktiska färdigheter

Ett efter yrkesroll anpassat urval av de åtgärder som finns beskrivna under rubriken ”Färdigheter” bör tränas under handledning.

Steg 3. Teamträning med fokus på kommunikation och samarbete

Erfarenhet och vetenskap visar att teamets förmåga att samarbeta och kommunicera har avgörande betydelse för resultatet, särskilt i akuta vårdsituationer, samt att resultaten förbättras om teamets medlemmar får träna under verklighetsliknande betingelser. För att dessa övningar ska kunna fokuseras på kommunikation och samarbete är det viktigt att deltagarna redan behärskar den teoretiska bakgrunden och de praktiska färdigheterna innan teamträning inleds.

[/column]

[column size="1/3"]

bildH2

NeoHLR är ett teamarbete, som ofta utförs av en i hast sammankallad grupp. Det är då extra viktigt att gruppens medlemmar vet sina respektive roller och kan kommunicera inom gruppen.

 

[/column][/row]

Den neonatala HLR-situationen uppstår ofta oväntat och med liten (eller ingen) förberedelsetid för de som tillkallas. Det är därför nödvändigt att de som i sitt arbete ansvarar för det nyfödda barnets hälsa beretts möjlighet att inhämta teoretiska kunskaper i neoHLR och fått en möjlighet att träna på de procedurer som de förväntas kunna. 


För att utbildning och träning i neoHLR ska fungera bör det finnas en fungerande organisation för kunskapsinhämtning, kunskapskontroll och träning för alla medarbetare som kan bli engagerade i behandlingen av ett asfyktiskt barn. Träningen i teamarbete bör ske i en simulator som liknar den verkliga arbetsplatsen eller in situ med utrustning som används i den vanliga verksamheten.

Detta bör ingå:

  • möjlighet till yrkesanpassade egna studier i den teoretiska bakgrunden
  • kunskapsprov av ovanstående studier
  • handledd träning i färdigheter, anpassat till respektive yrkesroll
  • teamträning under realistiska förhållanden in situ eller i simulator, med för uppgiften utbildade instruktörer, från olika professioner, som genomgått instruktörsutbildning

 

bildH2

För att samtliga medlemmar i teamet ska fungera optimalt krävs att de fått möjlighet att inhämta kunskaper och träna neoHLR innan den akuta situationen uppstår.

Inlärning i tre steg

Inlärningen av neoHLR kan delas in i nedanstående tre steg. Alla som i sitt arbete förväntas delta i omhändertagandet av ett asfyktiskt nyfött barn bör ha gått igenom dessa steg innan de genomför självständiga arbetspass.

 

Steg 1. Teoretisk kunskap

Kunskap om – och förståelse av – den normala fysiologin, asfyxins förlopp, samt de åtgärder som ingår i neonatal HLR är nödvändiga för att det nyfödda barnet ska få bästa möjliga hjälp. De svenska nationella riktlinjerna presenteras på den här hemsidan. Dessa kunskaper inhämtas lämpligen som självstudier, med avslutande kunskapsprov för studerande och yrkesverksamma.

Steg 2. Praktiska färdigheter

Ett efter yrkesroll anpassat urval av de åtgärder som finns beskrivna under rubriken ”Individen” bör tränas under handledning.

Steg 3. Teamträning med fokus på kommunikation, ledarskap och samarbete

Erfarenhet och vetenskap visar att teamets förmåga att samarbeta och kommunicera har avgörande betydelse för resultatet, särskilt i akuta vårdsituationer, samt att resultaten förbättras om teamets medlemmar får träna under verklighetsliknande betingelser. För att teamträningen ska kunna fokuseras på kommunikation och effektivt lagarbete är det viktigt att deltagarna redan behärskar den teoretiska bakgrunden och de praktiska färdigheterna (Steg 1 och 2) innan teamträning genomförs.

Alla som i sitt arbete deltar i omhändertagandet av nyfödda ska kunna bedöma och ventilera ett barn som inte andas tillräckligt bra. Det åligger varje individ att, anpassat till respektive yrkesroll, inhämta den teoretiska kunskap och de färdigheter som krävs, liksom att genomgå den kunskapskontroll som arbetsgivaren beslutar om.


Alla medlemmar av neoHLR teamet ska kunna:

  1. anhörigstöd
  2. barnbordet
  3. dokumentation
  4. hitta utrustning i rummet
  5. koppla barnet till EKG och pulsoximeter
  6. larmrutiner
  7. maskventilation
  8. thoraxkompression

bildH3

Oberoende av yrkeskategori har alla i teamet ett ansvar för att omhändertagandet av barnet blir optimalt och ett ansvar för att reagera på felaktigheter.

NeoHLR är ett utpräglat lagarbete. Lagarbete är en grund för en patientsäker vård och kan också minska den stress som medarbetare i laget upplever under och efter en neonatal HLR situation.

Ett effektivt lagarbete kännetecknas bl.a. av:

  1. väl fungerande kommunikation
  2. god stämning
  3. tydligt ledarskap
  4. teammedlemmar som känner ansvar
  5. gemensam kunskapsbas
  6. effektivt utnyttjande av befintliga resurser
  7. icke-hierarkiskt ledarskap

Studier har visat att det är brister i icke-tekniska färdigheter som varit främsta orsaken när ett barn drabbats av en vårdskada med livslångt handikapp eller avlidit i samband med neonatal HLR.

Effektivt och säkert arbete i högrisk-arbetssituationer såsom sjukvård, kräver såväl kunskaper och färdigheter knutna till den egna professionen (tekniska färdigheter) som kompletterande kognitiva och sociala färdigheter (icke-tekniska färdigheter).

CRM, crew resource management, utvecklat inom flygindustrin men numera adapterat och anpassat till bl.a. hälso- och sjukvården syftar till att förändra en organisations kultur till en högsäkerhetskultur där säkerheten kommer i första hand, och där förståelse finns för att alla kan göra misstag oavsett kompetens eller erfarenhet. CRM innefattar såväl utbildning och träning som en systematisk utveckling av säkra arbetssätt.

Det finns inga genvägar till att lära sig dessa grundläggande och viktiga egenskaper hos medarbetare i teamet som genomför neonatal HLR. Träning i simulator är idag en möjlighet att lära sig och utveckla ett patientsäkert teamarbete i akuta patientsituationer.

bildH4

Ett gott lagarbete kännetecknas av bra kommunikation och effektivt utnyttjande av befintliga resurser.

Fler artiklar...

  1. Träning i simulator
  2. Anhörigstöd
  3. Kommunikation vid transport

sfai

neonatalforeningen logo2

Bootstrap is a front-end framework of Twitter, Inc. Code licensed under MIT License. Font Awesome font licensed under SIL OFL 1.1.